Torna el Festival Savall per omplir de música antiga alguns racons de la Catalunya meridional, més aviat escassos en cultura d’alta volada. Una setmana del mes d’agost per impregnar-nos de música en espais mil·lenaris, com el monestir de Santes Creus, o racons amb encant com l’ermita de la Serra de Montblanc o el convent de les Arts d’Alcover.
Aquest anys el festival ha deixat Poblet i incorpora Valls i Alcover. S’ha estrenat a Montblanc amb Ensemble Mediterrània, dirigit per la terrassenca Carola Ortiz. Un conjunt amb músics procedents de diferents punts de la Mediterrània, amb instruments arrelats a cada país i peces que segueixen la tradició popular de cada lloc: Armènia, Bulgària, les Balears, Catalunya, els Balcans, Turquia…Un viatge fascinant i emotiu pel nostre mar.
El Festival Savall s’alimenta de les formacions de Jordi Savall: Hespèrium XXI, le Concert des nations, la Capella Reial, però a cada edició hi ha alguna “sorpresa”, un conjunt o un programa que descobrim i ens fascina. L’Ensemble Mediterrània n’és un. Només té dos anys de vida. Carola Ortiz ve del Taller de músics i l’Esmuc, canta i toca el clarinet amb regust de jazz, que encaixa perfectament amb els instruments tradicionals i dóna un altre aire a les peces.
El concert era a l’aire lliure, fora la muralla de Montblanc, i teníem de teló de fons l’ermita de la Serra. Començava a passar una mica d’aire. Al nostre darrere s’alçava la lluna gairebé plena. Un gran concert que feia augurar una altra gran edició del Festival Jordi Savall.
